How Marina Chapman Was Raised By Monkeys
The first memory Marina Chapman has is the feeling that men were creeping up behind her. Then, a hand reached around her head and smothered her nose and mouth with a white cloth, and everything went black.
The next thing she remembers is waking up in a truck deep in the Colombian rainforest, where a group of men forced her out of the vehicle and abandoned her. She recalls thinking they would return, but they never did.
Marina ChapmanThe earliest known photograph of Marina Chapman, taken when she was about 17 years old.
And from then until around the age of 10, she says she lived in the jungle with little to no human contact and was exclusively raised by a large family of capuchin monkeys.
“They were just tolerating at first. They don’t really love you,” she told The Guardian.
“One day one of the younger ones landed on my shoulders, and if you’ve never been hugged in your life, and this animal climbs over your shoulders and puts their hands on your face, I tell you it’s the nicest touch.”
Her means of survival were confined to foraging, usually subsisting on nothing more than scraps left behind by the capuchins she lived with. But she quickly realized if she followed around monkeys holding large bunches of bananas, some would fall to the ground and she could eat those.
The monkeys taught her how to climb trees, crack nuts with tools, and walk on all fours. She even claims to have learned how to make a bed in the tree branches to sleep at night. And once, she says a kindly older monkey saved her life when she got sick with a terrifying stomach pain.
“He squeezed my arm firmly, then began shaking me slightly, shoving me, as if determined to herd me somewhere else,” Chapman says. He led her to a stream of muddy water and forced her head in. She drank mouthfuls of it and began to vomit. Soon, she began to recover.
From then on, she referred to him as “Grandpa,” and was accepted even more into the group, who started to groom her and share their food.
The Controversy Surrounding ‘The Girl With No Name’
Marina Chapman/FacebookMarina Chapman with her daughter Vanessa James and Chapman’s memoir, The Girl With No Name.
In 2013, Marina Chapman published a memoir about her time in the rainforest, The Girl with No Name: The Incredible Story of a Child Raised by Monkeys, co-written with her daughter Vanessa James. And ever since, experts have had questions about her incredible tale.
Primatologists have pointed out that many of the behaviors that Chapman claims the monkeys performed had little, if any, basis in reality. For example, Chapman claimed that the capuchin monkeys built nests and beds in the trees. But countless hours of studies have determined that capuchins don’t engage in this practice.
What’s more, scientists point out even at the age of five, Chapman would have been more than twice the size of a capuchin monkey and likely viewed as a predator rather than a friend. But she has a simple explanation for that.
“The thing is with animals, they have an instinct. They know not going to hurt them,” Chapman told The Sun. “They kept staring and staring and when you see them still there for a long time, you’re not doing very much, they got used to seeing me.”
And yet, and indeed perhaps because of these types of leaps of faith that Marina Chapman’s book requires of readers, The Girl With No Name was rejected several times before it was ultimately picked up by a major publisher, giving it the weight of truth.
Despite its publication, experts still believe Chapman took several creative licenses with her story. But Chapman faces them head-on, even admitting that the subtitle of the book is misleading: she learned from watching them, but they did not provide for her.
Правда или ложь
Эта история, безусловно,
вызывает вопросы о подлинности детства Чапман. Кто она — фантазерка, которая
украсила свое прошлое, или женщина, пытающаяся понять свое детство?
Дом Чапман в британском Брадфорде полон книг, музыки и картин. На одном конце зала находится рояль, на другом — соборный орган. Ее муж Джон — ученый на пенсии, играющий на церковном органе. Одна из дочерей, Ванесса, пишет музыку, а вторая, Джоанна, работает в кризисном центре для беременных и имеет троих детей.
Марина долго не
рассказывала историю детства своей семье, помня совет удочерившей ее женщины:
Марина Чапман с семьей
Люди часто спрашивают дочь Марины Ванессу, как она себя чувствует, когда подвергают сомнению историю ее матери.
История, опубликованная в
книге, привлекла внимание ученых. Они провели тестирование, исследовав реакцию
женщины на снимки группы капуцинов и удочерившей ее семьи, и сделали вывод, что
Чапман не лжет
История Марины Чапман
В своей книге Чапман вспоминает, как, оказавшись одна в колумбийских джунглях, она ждала, что люди придут за ней. Она бродила по джунглям в поисках пути назад или признаков человеческой жизни — но ничего не находила. В итоге девочка встретила компанию обезьян. Марина признается, что ей стало спокойнее, потому что они были маленькие и выглядели дружелюбно.
Обезьяны вели привычный
образ жизни, собирали еду, общались, развлекались, но игнорировали девочку.
Марине захотелось стать частью их семьи, и со временем она подружилась с
капуцинами.
Странно, но Чапман ничего
не помнит из жизни до похищения. Если она не может вспомнить свое детство до
джунглей, как мы можем доверять тому, что произошло потом? Если она не смогла
найти джунгли, где она жила, можем ли мы быть уверены, что они существовали?
Возможно, она неосознанно придумала историю с обезьянами как средство
справиться с травмирующим детством? Или, может быть, она действительно говорит
правду.
Врачи считают, что амнезия
была реакцией на стресс — механизм выживания, когда мысли полностью заняты
попытками выжить в джунглях. По сути, она начинала жизнь заново.
Влюбленные в парижском кафе, Брассай, 1932
Цикл фотографий ночного Парижа, созданный Брассаем (наст. имя Дьюла Халас) в 1931 году, принес ему славу одного из лучших уличных фотографов.
Многие из его снимков были постановочными, но отражали атмосферу французской столицы после наступления темноты.
Самая известная фотография Брассая изображает страстных влюбленных, сидящих в кафе неподалеку от Площади Италии. На первый взгляд это спонтанный снимок влюбленной пары за мгновение до поцелуя, но композиция кадра, пожалуй, чересчур совершенна для случайной фотографии. Мы видим страстное выражение лица женщины с двух ракурсов благодаря зеркалу, и точка съемки достаточно высоко, чтобы разглядеть выражение глаз мужчины в другом зеркале. Фотография поставлена идеально. Как писал Брассай, «смысл искусства не в правдивости, а в правдоподобии».
Фотограф
Дьюла Халас взял себе псевдоним в честь своего родного города Брашова, расположенного в Трансильвании. Приехав в Париж в возрасте 25 лет, он вскоре окунулся в ночную жизнь города. Книга «Ночной Париж», которую Генри Миллер назвал «оком Парижа», принесла ему славу и дала ему возможность фотографировать жизнь более зажиточных районов города.
Дьюла Халас или Брассай. Источник
Другие работы Брассая
- Толстуха Клод и ее подружка в клубе «Монокль» (1932)
- Проститутка возле Площади Италии (1932)
- Продавец воздушных шаров в парке Монсури, Париж (1934)
Marina Chapman says she was four years old when she was abandoned in the Colombian rainforest, where a family of capuchin monkeys adopted her and taught her how to survive.
Marina Chapman thinks she was born sometime in the early 1950s, though she’ll likely never know for sure. When she was four, she was abducted near her home in Colombia and abandoned in the jungle — where she was raised by monkeys for the next five years.
Eventually, Chapman claimed that she lost all use of language and soon learned to communicate with the monkeys using their gestures, signals, and tics. She survived by observing the monkeys and learning from them until she eventually gained enough confidence to approach a group of hunters.
Chapman Family PhotoMarina Chapman learned how to climb trees, forage for food, and crack open nuts from a family of capuchin monkeys that raised her from ages five to 10.
Although they took her out of the rainforest, it was far from a rescue. They sold her to a brothel in Cúcuta.
She escaped, but only briefly. Soon, she became enslaved as a domestic worker for a local mafia family. From there, she floundered on the streets for years before true rescue came.
When Chapman was in her teens, a neighbor adopted her and eventually moved to Yorkshire, England. Chapman has stayed there ever since, marrying and having a family of her own before publishing a memoir in 2013. And though experts have cast doubt on parts of her story, few have have claimed that none of it could have happened.
Жизнь после джунглей
Чапман до сих пор любит проводить время на деревьях
По словам Марины, с тех
пор, как она рассказала свою историю, пресса преувеличивала или искажала
информацию. Подзаголовок ее книги: «Невероятная правдивая история ребенка,
воспитанного обезьянами». На самом деле, Чапман, считает эту фразу не совсем
верной. Даже в пять лет она была намного крупнее капуцинов. Она брала у них
еду, но они не обеспечивали Марину питанием. Что они сделали, так это
пригласили ее в свою большую семью.
Хотя девочке нравилась
жизнь в семье капуцинов, она все же хотела общаться с людьми. Однажды, ей
встретились охотники, и Марина попросила помощь.
И они «помогли», продав в
дом, где ее стали называть Глорией и очень плохо обращаться. Затем ее домом
стала улица, а после девочка попала в семью, которая использовала ее как
рабыню.
От затруднительного
положения 14-летнюю девочку спасла женщина, жившая по соседству. Посадив Марину
в самолет, она отправила ее к своей дочери в Боготу, где впоследствии ее
удочерили и предложили выбрать собственное имя. Она назвала себя Луз Марина —
Луз в честь колумбийской королевы красоты.
Мать-переселенка, Нипомо, Калифорния, Доротея Ланж, 1936
С началом Великой депрессии Доротея Ланж покинула студию и стала одним из самых сочувствующих летописцев жизни американского рабочего класса.
«Мать-переселенка» — пожалуй, самая известная фотография проекта Администрации.
Ланж познакомилась с Флоренс Оуэнс Томпсон и ее семьей в лагере сезонных сборщиков гороха в Нипомо. Она сделала всего несколько снимков. О нищенском положении семьи свидетельствует не только одежда Томпсон и ее детей, но и фон фотографии. Шов в правом верхнем углу указывает на то, что задним планом служил некий холст; по-видимому, это стенка палатки, которая похожа скорее на лоскутное одеяло, чем на надежное укрытие
Дети, растрепанные херувимы, отвернулись от камеры, и наше внимание приковано к фигуре в центре, напоминающей Мадонну. Выражение лица и поза Томпсон (у Ланж часто в фокусе оказываются руки) выдают в ней обеспокоенность будущим, что сделало эту фотографию символом экономического кризиса 1930-х в США
Фотограф
Урожденная Натжорн, Доротея Ланж училась у Кларенса Хадсона Уайта, а затем открыла свою студию в Сан-Франциско. В 1930-х она работала фотографом в фермерских регионах США, а во время Второй мировой войны снимала заключенных в американских лагерях для военнопленных. После окончания войны она стала преподавателем и одним из основателей фотожурнала Aperture.
Доротея Ланж. Источник
Другие работы Доротеи Ланж
- Безденежье, больной ребенок и авария (1937)
- Заброшенная ферма в «Пыльном котле», Колдуотер, возле Далхарта, Техас (1938)
- Сезонный сборщик хлопка, Элой, Аризона (1940)
Is Marina Chapman’s Story True?
Marina Chapman has no recollection of the chronology of events that took place in her childhood. Her first memory is of her kidnapping. Everything before that is a blank. And everything after that gets merged together in the long, uneventful days of living in the rainforest.
Chapman Family PhotoMarina Chapman in Bogotá, Colombia, in 2013.
“I keep working at it, but there is nothing. I’ve tried to imagine it so many times,” she says.
In 2007, Chapman and her daughter Vanessa even went to Colombia to try to reconstruct her memories to no avail. So to write the book, the pair stitched together stories Chapman told over time to create a narrative out of what Vanessa calls the “mushy blend of basic jungle life and survival.”
“Like when visiting a farmers market and her seeing a Brazil nut pod, or a small banana, or seeing her grandkid hit the other with a long branch, naturally occurring triggers like that would always pull a story out,” Vanessa said.
But Katherine MacKinnon, a biological anthropologist at Saint Louis University, believes that Marina Chapman is at best misremembering events, though she stops short of saying she is outright lying about them.
Despite Chapman’s belief that “Grandpa” was trying to help her, MacKinnon believes that the monkey was actually trying to drown her. And she questions the ability of a five-year-old girl like Chapman to survive the jungle, especially with no prior knowledge of the environment.
“I think getting enough basic nutrition with no knowledge of the forest or no human to show her would be near impossible to impossible,” MacKinnon said.
Yet in spite of experts’ skepticism, Marina Chapman’s story continues to be told with fervent intent. And Vanessa Chapman says the criticism doesn’t bother her or her mother anyway.
“We’re not trying to prove anything,” she said. “We’re just telling our family story, and it doesn’t matter what people think really.”
After learning about Marina Chapman, read the tragic story of Dina Sanichar, the “real-life Mowgli” who inspired The Jungle Book. Then, read all about Genie Wiley, the feral child that science and society failed.